5 błędów przy podpisywaniu umowy z obiektem weselnym
Wybór obiektu na przyjęcie weselne to jedna z najważniejszych ślubnych decyzji. Jakich błędów nie popełnić podczas podpisywania tak ważnej umowy? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Przedstawiam Wam 5 kwestii, które są bardzo ważne, ale niestety często pomijane w umowach. Ich niedopatrzenie może skutkować nie tylko dużym stresem, ale również dodatkowymi kosztami.
1. Brak degustacji menu w obiekcie, którego nie znamy.
Bez dobrego jedzenia ludzie będą źle się bawić. I nawet piękny wystrój i dobra muzyka nie poprawią ich nastroju. Moja rada: jeśli spodobał Wam się obiekt, a na miejscu funkcjonuje restauracja, zostańcie dłużej i zamówcie przykładowe danie, które znajduje się również w specjalnym menu weselnym. Sprawdźcie, czy na miejscu mają dobrego kucharza, a polecane dania są smaczne. Jeśli nie macie możliwości sprawdzenia menu od ręki – umówcie się na specjalną degustację. Nigdy nie podpisujcie umowy, jeśli nie jesteście w 100% pewni, czy odpowiada Wam kuchnia danego obiektu weselnego.
2. Nie branie pod uwagę korkowego i zapisów dotyczących serwowania alkoholu zakupionego we własnym zakresie.
Tzw. korkowe jest to opłata pobierana za wniesienie do obiektu weselnego alkoholu zakupionego we własnym zakresie. Jeśli zdecydowaliście się na własny alkohol lub będziecie go kupować osobiście, koniecznie dopytajcie, czy ta opcja wiąże się z dodatkową opłatą. Koniecznie ustalcie z menedżerem, kto podczas przyjęcia weselnego będzie serwował ten alkohol. W niektórych hotelach/restauracjach kelnerzy odpowiadają za serwis, natomiast nie jest to regułą. Wielokrotnie spotkałam się z sytuacją, w której menedżer nie wyrażał zgody na obsługę kelnerską "obcego alkoholu". Co zrobić w takiej sytuacji? Musicie zastanowić się nad starostą weselnym, czyli wyznaczoną osobą, która będzie roznosić do stolików Wasz alkohol. Musicie pamiętać, że jest to bardzo odpowiedzialna rola i nie każdy może ją pełnić. Po pierwsze - starosta odpowiada za ilość alkoholu na stołach gości i w bufetach, więc musi przez całe wesele chodzić po sali i podmieniać puste butelki. Po drugie - musi on sprawdzać stan alkoholu w magazynie i powiadomić Was w sytuacji, gdy alkoholu zacznie brakować. Więc niestety starosta nie może bawić się na Waszym przyjęciu jak każdy inny gość, tylko musi czuwać przez cały czas trwania imprezy.
3. Zgadzanie się na dekoracje sali (w cenie menu) bez wcześniejszego ich sprawdzenia.
Dekoracja sali to kolejna bardzo ważna kwestia podczas organizacji wesela. Niektóre Pary Młode chcąc zaoszczędzić decydują się na dekoracje, które są oferowane w cenie menu weselnego. Nie przywiązując zbyt dużej wagi do aspektu wizualnego wesela, nie sprawdzają, jakie elementy będą wykorzystywane do dekoracji sali. Finalnie może się okazać, że w dniu ślubu, po wejściu na salę, zobaczą np. sztuczne kwiaty. Nie oszukujmy się, w cenie menu nie będziecie mieć bogatych dekoracji z żywych kwiatów. Zazwyczaj w cenie robione są ozdoby wielokrotnego użytku, które obiekt weselny może wykorzystać na różnego rodzaju przyjęcia bez narażania się na dodatkowe koszty. Jeśli nie zależy Wam na dekoracjach, możecie zdecydować się na tę opcję. Ale zachęcam Was do sprawdzenia, jak finalnie będą one wyglądały. Możecie np. przyjść do obiektu weselnego podczas przygotowań do innego wesela. Sami ocenicie, czy proponowane rozwiązania Wam odpowiadają. Jeśli tak - to super. Jeśli nie - trzeba rozważyć również inne opcje.
4. Nie sprawdzenie stanu krzeseł w obiekcie.
Jeszcze niedawno standardem było wykorzystywanie specjalnych pokrowców na krzesła podczas przyjęć weselnych. Para Młoda nie musiała zawracać sobie głowy, czy oferowane krzesła są w dobrym stanie: nie mają dziur lub przebarwień. Obecnie coraz częściej rezygnuje się z pokrowców na rzecz pięknych krzeseł, które swoim wyglądem będą pasowały do stylu przyjęcia weselnego. Jeśli planujecie rezygnację z pokrowców, koniecznie poproście obsługę obiektu o pokazanie Wam stanu oferowanych krzeseł. Jeśli są w złym stanie, należy rozważyć pokrowce. Jeśli dysponujecie większym budżetem, możecie zdecydować się na ich wypożyczenie. W takiej sytuacji dopiszcie w umowie, czy w cenie obługa obiektu wyniesie zbędne krzesła do magazynu. W innym przypadku może się okazać, że przyjedzie transport z nowymi krzesłami, a na sali nie będzie miejsca na ich rozładunek. Czasami taka usługa jest dodatkowo płatna. Koniecznie zapytajcie o szczegóły.
5. Brak dodatkowych pomieszczeń do dyspozycji gości weselnych.
W poprzednich wpisach wspominałam, jak ważne jest zorganizowanie m.in. pokoju dla mam karmiących, animacji dla dzieci czy strefy relaksu dla gości. Jeśli obiekt weselny nie wyrazi Wam zgody na korzystanie z innych pomieszczeń oprócz sali weselnej, nie będziecie mogli zaproponować swoim gościom dodatkowych udogodnień. Już przy podpisaniu umowy musicie zadbać o zapis, że możecie wykorzystać dodatkową przestrzeń pod różnego rodzaju atrakcje. Nie zakładajcie, że w trakcie organizacji wszystko "da się załatwić". Lepiej mieć pewność, że po opłaceniu np. fotobudki, będziecie mieć miejsce, aby ją ustawić. Nawet jeśli jeszcze nie wiecie, co konkretnie będziecie organizować, lepiej zabezpieczyć się na każdą okoliczność.
Więcej wskazówek i porad znajdziecie w e-Booku "Sekrety Wedding Plannera: jak zorganizować ślub i wesele krok po kroku". Przygotowałam dla Was również "Ślubny organizer", w którym znajdziecie gotowe checklisty do wydrukowania i zabrania ze sobą na spotkania z usługodawcami. Możecie wszystko kupić w pakiecie w promocyjnej cenie! Sprawdźcie szczegóły LINK.