Jak zaplanować budżet weselny ?

z Brak komentarzy

Jak zaplanować budżet weselny?

 
Jest to pytanie, które zadaje sobie praktycznie każda Para Młoda. Niekiedy nasze finanse są ograniczone i dużo zależy od właściwego zaplanowania wszystkich wydatków, aby nie rezygnować ze swoich marzeń. Tylko jak to zrobić? Od czego zacząć? Co wziąć pod uwagę? Jak to wszystko rozpisać?
Zgodnie ze wskazówkami z poprzednich wpisów: o pierwszych kluczowych decyzjach oraz o 2gim niezbędnym etapie planowania wesela, przygotowaliście plan organizacji ślubu i wesela, teraz przyszedł czas na sporządzenie budżetu całej uroczystości. Mając w jednym miejscu wszystkie rozliczenia z podwykonawcami będziecie mieli lepszą kontrolę i poczucie bezpieczeństwa. Już na etapie poszukiwań podwykonawców możecie wpisywać do arkuszy kalkulacyjnych ceny poszczególnych usług – dzięki temu Wasz wstępny budżet będzie przybliżony do ostatecznego. Planując z dużym wyprzedzeniem swój ślub budżet będzie się zmieniał – to całkowicie naturalne. Po pierwsze zmieniają się ceny – dlatego warto w umowach zaznaczyć, że podane ceny nie ulegną zmianie! Po drugie Wasze pierwsze wybory mogą z czasem wydawać się nieatrakcyjne. Im dłużej będziecie szukać ślubnych inspiracji, może się okazać, że ostatecznie zdecydujecie się na coś, czego w ogóle nie braliście pod uwagę.

Zadanie nr 1 – określenie ram, w jakich musicie się zmieścić i wypisanie wszystkich planowanych wydatków.
Na wstępie warto również ustalić, kto za to wszystko będzie płacił? Macie kilka opcji:
– wszystko opłacicie sami,
– pomogą Wam rodzice,
– za pieniądze otrzymane od Gości podczas wesela opłacicie część wydatków (bardzo popularne jest opłacanie podwykonawców podczas poprawin lub pod koniec wesela).

A jakie wydatki pochłoną największą część budżetu?
  • Lokal – czyli samo przyjęcie weselne. Całkowity jego koszt będzie zależał m.in. od liczby zaproszonych gości, wybranego menu, alkoholu i noclegów. Rozpiszcie koniecznie ceny jednostkowe poszczególnych usług i sprawdźcie, jak się będzie kształtował budżet przy różnych opcjach wesela (na 50 osób, 70 osób, 100 osób). Dzięki temu zoptymalizujecie również listę gości.
  • Dekoracje. Młode Pary często odkładają decyzję o wyborze firmy florystycznej na sam koniec planowania uroczystości. Jest to duży błąd. Dekoracje potrafią pochłonąć bardzo dużą część budżetu, ale to one robią efekt WOW i na długo zapadają w pamięć. Dzięki nim stworzycie klimat, o jakim zawsze marzyliście, więc koniecznie sprawdźcie, ile Was wyniesie nie tylko wystrój kościoła, bukiet Panny Młodej i kwiaty do butonierki dla Pana Młodego. Wystrój całej sali weselnej, słodkiego bufetu, stołów tematycznych, transportu do ślubu, orszaku ślubnego może naprawdę sporo kosztować.
  • Stroje dla Młodej Pary. Wybierz trzy alternatywne sukienki, porównaj oferty, zweryfikuj je pod kątem całego budżetu uroczystości – będziesz lepiej wiedziała, na co możesz sobie pozwolić.
 
Warto również założyć około 15-20% większy budżet niż wychodzi nam ze wstępnych obliczeń. W trakcie przygotowań może wyjść wiele rzeczy, których wcześniej nie braliśmy pod uwagę.

Mając zaplanowany wstępny budżet uroczystości jak monitorować prawdziwe wydatki?
Oto kilka wskazówek:
  1. Najlepiej zróbcie jeden wspólny plik w programie Excel, który będziecie mogli razem uzupełniać. Możecie go umieścić na dysku wspólnym lub w chmurze, do której macie oboje dostęp.
  2. Jeśli dzielicie się kosztami warto zaznaczyć w pliku wydatki, które poniosła każda ze stron.
  3. Podzielcie sobie wszystkie koszty na kategorie. Będzie Wam łatwiej sprawdzać, za co już zapłaciliście, jakich spraw organizacyjnych jeszcze nie ruszyliście, a co już jest dopięte na ostatni guzik.
  4. Rozpiszcie sobie zaplanowane raty – najlepiej z datami.
  5. Zaznaczajcie, które opłaty zostały zrealizowane, a które raty są do zapłaty.
  6. Warto zrobić również podsumowanie ze wszystkimi kategoriami, płatnościami, planowanymi wydatkami i bilansem wesela.
  7. Jeśli macie określony budżet, którego nie możecie przekroczyć – warto sprawdzać aktualne wykonanie wszystkich kategorii weselnych. Będziecie mogli w odpowiednim momencie zweryfikować swoje plany i nowe pomysły.
  8. Warto spisywać wszystkie ceny już na etapie planowania – Wasz wstępny budżet będzie bardziej realistyczny. Niestety bardzo często dochodzi do sytuacji, że w rzeczywistości nasze wydatki są dwa razy większe niż zakładaliśmy.

Trzymam za Was kciuki – wszystko będzie dobrze !

Więcej porad i wskazówek znajdziesz w e-Booku „Sekrety Wedding Plannera: Jak zorganizować ślub i wesele krok po kroku”KLIKNIJ


Zostaw komentarz

error: Treść jest chroniona !!