Scenariusz dnia ślubu i wesela – „must have”!

z Brak komentarzy

Scenariusz dnia ślubu i wesela - "must have"!

Są różne podejścia do planowania wesel - wesela slow wedding - bez spiny i na luzie. Z drugiej strony wesela zaplanowane co do minuty. Uważam, że w każdym przypadku warto rozpisać scenariusz - choćby najważniejszych punktów uroczystości, aby nie doszło do zamieszania i niepotrzebnych stresowych sytuacji.

Dlaczego warto to robić?

 

Byłam na weselu jako gość, podczas którego Młoda Para nie miała rozpisanego harmonogramu. Twierdzili, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ wiedzą mniej więcej, jak powinno wyglądać wesele. Co z tego wyszło? Wesele rozpoczęli nie od ciepłego posiłku, tylko od przemówień. Trochę za namową rodziców, którzy chcieli powitać przybyłych gości. Nie było w planie takiego elementu wesela, więc wszystko się rozsunęło w czasie. Po powitaniu rodziców, kolejni członkowie rodziny chcieli wyrazić swoją radość z przybycia na wesele i życzyć wszystkiego najlepszego Młodej Parze. W efekcie czego goście pierwszy posiłek otrzymali o godzinie 20.00. A ślub odbywał się o godzinie 16.00. Wszyscy byli tak głodni, że w pośpiechu jedli wszystkie przystawki.
Najmłodsze dzieci nie zobaczyły żadnej atrakcji, ponieważ o godzinie 20.00 powoli kładły się spać, do tego nie dostały ciepłego posiłku. Oczywiście nic nie ma złego w weselnych przemowach. Trzeba je tylko odpowiednio zaplanować w harmonogramie. Mogą się one pojawić np. między posiłkami. W konsekwencji wydania odgrzewanego obiadu (bo kuchnia była przygotowana na inną godzinę) ze sporym opóźnieniem, pierwszy taniec przesunął się na godzinę 21.30, a tort na godzinę 2.00 w nocy. O tej porze większość gości była już dość zmęczona i nie miała ochoty na słodkie przekąski. Do tego tort dopiero rozpoczynał oczepiny, które trwały około 2 godziny. Zabawy nie były ustalone z wodzirejem, przez co trwały bardzo długo, a część z nich pozostawiała wiele do życzenia. W połowie oczepin część gości zaczęła już wychodzić do domu, ponieważ zrobiło się bardzo późno. Dlaczego tak to wszystko się skończyło? Brak harmonogramu, brak ustalenia planu wesela z zespołem, kuchnią, rodzicami, menedżerem obiektu. Dodatkowo nikt nie zwracał uwagi na to, o której godzinie powinny pojawiać się poszczególne atrakcje.

W jaki sposób JA pracuję?

Zawsze rozpisuję scenariusz całego dnia ślubu i wesela (a nawet dnia poprzedzającego wesele i dzień po weselu). Omawiam go z usługodawcami - fotografem, DJ'em/zespołem, filmowcem, menedżerem obiektu weselnego i oczywiście z Parą Młodą. Uważam, że każdy powinien wypowiedzieć się na temat scenariusza. Dzięki temu stworzę taki scenariusz, który będzie odpowiadał wszystkim - zapewnię odpowiednie warunki do pracy wszystkim osobom, które współorganizują całą uroczystość, a dzięki temu Para Młoda będzie zadowolona z finalnego efektu. Co to znaczy? Jeśli planujemy sesję o zachodzie słońca, warto sprawdzić tzw. "golden hour", aby mieć najpiękniejsze zdjęcia. Z zespołem/DJ'em planuję bloki muzyczne - ich czas oraz przebieg. Z menedżerem obiektu weselnego ustalamy godziny głównego obiadu, ciepłych dań nocnych, tortu oraz najważniejszych atrakcji w trakcie wesela. Z każdą firmą biorącą udział w organizacji uroczystości ustalam godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, które również są uwzględnione  w scenariuszu. Jest to również ważna informacja dla konferansjera, który podczas całego wesela przypomina gościom o najważniejszych atrakcjach.
W sytuacji, gdy każdy ma ten sam scenariusz, współpraca przebiega o wiele sprawniej. Oczywiście w trakcie wesela, jeśli wystąpią opóźnienia lub trzeba będzie na bieżąco delikatnie zmieniać scenariusz (na weselach mogą wydarzyć się najróżniejsze rzeczy), to moja w tym głowa, aby każdego poinformować o zmianach. Zazwyczaj Para Młoda nawet nie zorientuje się, że następują drobne zmiany, ponieważ zajęta jest zabawą, natomiast dla nas jako usługodawców - wszystko musi być idealnie dograne. Wyobraźcie sobie, że kuchnia wydaje ciepły posiłek, a DJ dopiero zaczyna blok muzyczny... Podczas przerwy goście zasiądą do zimnych dań...

O czym warto pamiętać?

 

  • Całą rozpiskę rozpoczynam od godziny ślubu - to od niej będzie zależał cały scenariusz.
  • Sprawdzam, w jakich miejscowościach odbędą się przygotowania Panny Młodej i Pana Młodego (czasami czas przejazdu między Panem Młodym a miejscem przygotowań i błogosławieństwa jest długi i koniecznie trzeba to uwzględnić w scenariuszu - ważna informacja dla fotografa i filmowca).
  • Godzina i miejsce przekazania bukietu Panny Młodej/kwiatów do butonierki itd.
  • Planowanie godziny czesania i malowania zawsze zaczynam od Panny Młodej - zwłaszcza w przypadku usługi "Beauty Room".
  • Ciepły posiłek dla Pary Młodej przed rozpoczęciem ślubu - najlepiej w trakcie przygotowań (zazwyczaj dzwonię do Pary i sprawdzam, czy faktycznie zjedli coś ciepłego).
  • Rozpisuję orszak ślubny (próby orszaku zawsze zaplanowane są wcześniej, ale warto przypomnieć o ustawieniu w scenariuszu).
  • Wszystkie formalności związane ze ślubem - możecie być zbyt zestresowani, aby o nich pamiętać.
  • Miejsce i czas życzeń gości.
  • Powitanie chlebem i solą (kto wita, kiedy wita i co można powiedzieć). Zawsze ćwiczymy z rodzicami całe powitanie, aby się nie stresowali, ale w dniu ślubu stoję z boku (zazwyczaj schowana za filarem) i wszystko podpowiadam, gdyby ze stresu zapomnieli.
  • Rozpisuję godziny posiłków - dania głównego, zimnych przekąsek, dań ciepłych, słodkich bufetów, itd. - w trakcie wesela sprawdzam godzinę ich wydawania i uzupełniania.
  • Rozpisuję wszystkie atrakcje - te, które przerywają zabawę weselną, ale również atrakcje, które są w tzw. "trakcie wesela" - jak np. fotolustro.
  • Planuję przemowy i toasty.
  • Zapisuję wszystkie zdjęcia (ujęcia), na których zależy Parze, aby o nich nie zapomnieć. Szczegóły ustalane są o wiele wcześniej.
  • Oczepiny - godzina, długość, wybrane zabawy, potrzebne rekwizyty.
  • Godziny rozliczeń z usługodawcami (jeśli rozliczenie następuje w dniu wesela).
  • Godziny odjazdu busów.

 

Oczywiście to tylko najważniejsze elementy, w scenariuszu znajduje się ich o wiele więcej.

Jeśli potrzebujecie pomocy przy stworzeniu takiego scenariusza lub pomocy w samym dniu ślubu - śmiało do mnie dzwońcie, z chęcią będę przy Was w tym ważnym dniu. Zastanawiacie się, czym jest "koordynacja" dnia ślubu i wesela? Możecie o niej przeczytać w tym wpisie LINK.


 

Zostaw komentarz

error: Treść jest chroniona !!